همه ما وقتی از کنار مغازه های مواد پروتئینی رد می شویم و چشممان به انواع فرآورده های سوسیس و کالباس می افتد به ناگاه بزاق دهانمان ترشح شده و عطر و طعم لذیذ کالباس و سوسیس را به یاد می آوریم.


خرید سوسیس و کالباس یعنی یک ریسک . و این ریسک هم احتمال به خطر افتادن سلامت خانواده به خاطر وجود موادناسالمی است که ممکت است در این محصولات وجود داشته باشد. مواد نگهدارنده که الزاما در همه سوسیس ها و کالباس های کارخانه ای وجود دارند چرا که بدون استفاده از آنها تولید صنعتی سوسیس و کالباس غیرممکن و یا بسیار گران و بدون توجیه اقتصادی است بخشی از این ریسک هستند. دیگر همه به خوبی می دانیم که این مواد سرطان زا هستند و به خصوص وقتی در درجه حرارت بالا قرار بگیرند(به عنوان مثال وقتی سوسیس را سرخ می کنیم.) خاصیت سرطان زائی شان تشدید می شود و باز وقتی در معرض حرارت مستقیم قرار بگیرند(BBQ) بازهم سرطان زائی شان بیشتر تشدید می شود.


ریسک دوم در استفاده از سوسیس ها و کالباس های کارخانه ای استفاده از مواد اولیه نالسالم است. این ریسک قاعدتا نباید وجود داشته باشد چرا که استانداردهای بین المللی و داخلی سفت و سختتی  در خصوص مواد اولیه بکار رفته در سوسیس و کالباس داریم. با اینحال وقتی پای منافع اقتصادی به میان می آید برخی حاضرند با به خطر انداختن جان مردم سود بیشتری به دست آورند . قسمت عمده ای از مواد تشکیل دهنده سوسیس و کالباس را گوشت و چربی تشکیل می دهند و استفاده از روغنهای غیراستاندارد و روغن های با چربی اشباع شده ، خمیر مرغ و گوشت های دام های مریض ، پیر و ناسالم بخشی از این مواداولیه هستند که باعث کاهش کیفیت محصول و به خطر افتادن سلامت مصرف کننده می شوند.


حالا برمی گردیم به ویترین پر از سوسیس و کالباس بخوریم یا نخوریم؟ خوردن سوسیس و کالباس که ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت خودمان و خانواده مان شود و نخوردن آن نیز سخت است چرار که خودمان را از یک غذای لذیذ و دوست داشتنی محروم کرده ایم. پس سوال را به شکل دیگری می پرسیم:بخریم یا نخریم؟


پاسخ واضح است می توان نخرید و خورد. ساخت سوسیس و کالباس در منزل خوب طبیعتا به حوصله و زحمت بیشتری نیاز دارد. ولی محصول نهایی ارزش زیادی دارد چرا که هم به سلیقه غذایی خانواده مان احترام گذاشته ایم و هم سلامتی آنها را با خطر مواجه نکرده ایم.


ساخت سوسیس و کالباس در منزل چند حسن دارد:


¨ سوسیس و کالباس آماده شده فاقد نیترات و نیتریت سدیم  است . نیترات و نیتریت مواد سرطان زایی هستند که وجود آنها در مواد غذایی تهدید کننده سلامت انسانها است.


¨ در تولید این محصول شما خود گوشت و روغن مصرفی خود را انتخاب می کنید و از گوشت تازه و روغن سالم استفاده می کنید . (ترجیحا از روغن زیتون استفاده کنید.)


¨ در تولید این محصول از مرغوب ترین و سالم ترین مواد اولیه  استفاده می شود تا بهترین عطر و طعم را به دستپخت شما بدهد .


- و از همه مهمتر شما ماده غذایی را مصرف می کنید که به تازگی و با دستان خودتان آماده شده و کهنه و مانده نیست.


پس به راحتی و آسودگی یک غذای سالم و خوش مزه را طبخ نموده و میل نمایید.


نوش جان!!!!!!!!!!